I den här workshopen ska vi jobba med Barnkonventionens artikel 31 som handlar om barns rätt till vila. Vi kommer att fundera på hur vi brukar vila och var vi gör det. Jag kommer berätta om hur jag brukar göra; att jag brukar titta, lyssna och tänka medan jag ritar och skriver. Jag tänkte att ni ska få testa det själva och sedan ska vi sammanfatta det alla sett, hört och tänkt i en jättelång dragspelsbok!
Det material som behövs till den här workshopen och som ni får av mig är:
- Ett specialgjort anteckningshäfte
- Kameror
- Tuschpennor
- Färgat papper
- Vitt papper
Det material som behöver plockas fram från skolan är:
- Saxar
- Blyertspennor
- Sudd
- Limstift.
- Vanliga vita papper att ha under boken vid limning
- Sitt- eller liggunderlag kan också vara bra
I varje steg står vad som behövs just då.
Steg 1: Träff på videolänk
Vi ska börja med att träffas på videosamtal. När vi sagt hej och jag har berättat om projektet ska ska ni få titta på klippet här nere där Erik från BRIS berättar om Barnkonventionen.
Inbjudan till videosamtal samt klipp och lösenord till BRIS-klippet finns i mail från mig.
Steg 2: Introduktion
Nu ska vi köra igång med själva workshopen! Jag tänkte att vi ska börja med att prata om vad vila är för er.
Prata som ni sitter, två och två eller i mindre grupper om hur ni brukar vila och vart.
Titta på videon först och klicka sedan på bilden nedanför, där stå frågorna.

Steg 3: Förberedelser
Nu ska jag visa anteckningshäftet och berätta hur man kan tänka när man kan använda det.
Steg 4: Vila på en plats
Nu ska ni ge er ut och välja en plats! Välj en där ni kan sitta skönt och ta gärna med er något att sitta på om det är utomhus. Kom ihåg att ta ett foto på din plats!
Ta med:
- Anteckningshäftet
- Ritunderlag
- Blyertspenna
- Kamera
- Något att sitta på om det är kallt
Steg 5: Vik dragspelsboken
Nu ska ni få vika dragspelsböcker! Vik tillsammans två och två så ni får en bok var på fyra sidor.
Undertiden framkallar jag de foton ni tagit, så ni kan klistra in det i er bok nästa gång.
Titta först på klippet med mig och klicka sedan på länken nedanför i den rosa rutan så ska min kollega Frida visa steg för steg hur man gör.
Klicka här: Hur man gör en dragspelsbok
Steg 6 – Foto och självporträtt
I det här steget behövs:
- Dragspelsboken på fyra sidor
- Foton
- Färgat papper (välj den färg du gillar mest)
- Saxar
- Tuschpennor
- Sudd
Steg 7 – Vad har du sett för former?
Nu ska vi gå från anteckningar till teckningar. Vi börjar med de former du såg på din plats, de ska inpå sida två.
Steg 8 – Vad har du hört för ljud?
På sida tre ska vi rita de ljud du hörde på din plats!
Steg 9 – Vad har du tänkt på?
På sista sidan ska vi berätta om det du tänkte på. Om du inte tänkte på något kanske du tänker på något nu som du kan ta med!
Steg 10 – Limma ihop din era böcker
Nu ska vi börja sätta ihop böckerna med varandra. Börja med den du sitter närmast. När alla i klassen satt ihop sina böcker till en enda lång så ska vi sätta ihop den med en annan klass, och en till, och en till och flera till så det blir en superlång!
Steg 11 – Avslut
Sista steget är att vi ska ses och jag får kika på vad ni har gjort! Så kul! Länken till det finns i ett mail från mig.
Vi ses!